مسجد النبى صلى الله عليه و آله

مشخصات كتاب

عنوان و نام پديدآور : مسجد النبی صلی الله علیه و آله/ [برای] حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

مشخصات نشر : مشعر، 13.

مشخصات ظاهری : 24 ص.مصور (رنگی)؛ 11 x19س م

وضعیت فهرست نویسی : فهرستنویسی قبلی

موضوع : مسجد النبی، مدینه -- تاریخ

شناسه افزوده : حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

رده بندی کنگره : DS248/م 4م 5

رده بندی دیویی : 953/8

شماره کتابشناسی ملی : م 81-36961

ص:1

اشاره

ص:2

ص: 3

مسجد النبى صلى الله عليه و آله

نخستين اقدام رسول خدا در مدينه منوره ساختن مسجد بود. پيش از آن، در قبا نيز مسجدى به دست آن حضرت و اصحاب بزرگوارشان ساخته شد كه چنين اقدامى نشان از اهميت نقش مسجد در اسلام دارد.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله

شريف ترين مسجد پس از مسجد الحرام، مسجد النبى است كه در مدينه منوّره واقع شده است. رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره نماز خواندن در اين مسجد فرمود:

«صَلَاةٌ فِي مَسْجِدِي هَذَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَشَرَةَ آلافِ صَلَاةٍ فِي غَيْرِهِ مِنَ الْمَسَاجِدِ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَإِنَّ الصَّلَاةَ فِيهِ تَعْدِلُ مِائَةَ أَلْفِ صَلَاةٍ».

«نماز در مسجد من نزد خداوند، برابر با ده هزار نماز در مساجد ديگر است، جز مسجد الحرام، كه نماز در آن برابر با صد هزار نماز است.»

ص: 4

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در بناى نخستين

بيشتر مورّخان معتقدند كه مساحت مسجد در آغاز، حدود 1060 متر مربّع بوده است. (يعنى 70 ذراع طول و 63 ذراع عرض) امّا پس از بازگشت رسول خدا صلى الله عليه و آله از غزوه خيبر در سال 7 ه. ق، به دليل افزايش تعداد مسلمانان، به مساحت مسجد افزوده شد و طول و عرض آن هر يك، به حدود يكصد ذراع افزايش يافت و مساحت آن به 2475 متر مربّع رسيد و در نتيجه مسجد به شكل مربّع در آمد.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در توسعه عمر بن خطاب

عمر بن خطّاب در سال 17 ه. ق. از طرف غرب 20 ذراع (10 متر)، از جانب قبله 10 ذراع (5 متر) و از سوى شمال 30 ذراع (15 متر) به مسجد افزود و در نتيجه طول مسجد به 140 متر و عرض آن به 60 متر و مساحت آن به 3575 متر مربّع رسيد.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در توسعه عثمان بن عفان

عثمان بن عفان در سال 29- 30 ه. ق، 496 متر مربّع به

ص: 5

مسجد النبى صلى الله عليه و آله افزود و مساحت آن به 4071 متر مربّع رسيد و تا زمان وليد بن عبدالملك به همين شكل باقى ماند.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در توسعه وليد بن عبدالملك

وليد در سالهاى (88- 91 ه. ق.) 2369 متر مربّع به مساحت مسجد افزود و مساحت آن به 6440 متر مربّع رسيد.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در توسعه مهدى عباسى

مهدى عباسى در سال 161 ه. ق، بار ديگر دست به توسعه مسجد زد و مساحت آن را به 8890 متر مربّع رساند.

توسعه مسجد النبى صلى الله عليه و آله در عصر مماليك

در عصر مماليك، قايتباى به سال 888 ه. ق. 120 متر مربّع به مساحت مسجد افزود و مساحت آن را به 9010 متر مربع رساند.

مسجد النبى صلى الله عليه و آله در توسعه دوران عثمانى

سلطان عبدالمجيد عثمانى در سالهاى (1265-

ص: 6

1277 ه. ق.)، 1293 متر مربّع به مساحت مسجد افزود و مساحت آن را به 10303 متر مربع رساند.

افزوده هاى دوره سعودى در مسجد النبى صلى الله عليه و آله

پس از روى كار آمدن سعوديان، در توسعه اوّل سال (1372 ه. ق.) 6024 متر مربّع به مساحت مسجد افزوده شد و مساحت كلّ مسجد را به 16327 متر رسيد. در توسعه دوّم كه از سال 1405 ه. ق. آغاز شد. 82000 متر مربع ديگر به مساحت مسجد افزوده شد و مساحت آن به 98500 متر مربع رسيد كه بيش از 167000 نمازگزار را در خود جاى مى دهد.

گفتنى است كه با توسعه اطراف حرم هزاران

ص: 7

نفر ديگر به ظرفيت نمازگزاران افزوده شده است.

آنچه از آثار و اسامى امامان شيعه و خلفا و برخى صحابه بر كتيبه هاى مسجد النبى صلى الله عليه و آله به چشم مى خورد، يادگارى از سلاطين عثمانى است كه ميانِ فرق اسلامى جمع كرده است. و جالب است كه نام امام زمان به صورت «محمّد المهدى» بر يكى از كتيبه ها به گونه اى نوشته شده كه كلمه «حى» از درون اين طرح جلوه گر است.

ص: 8

بخش هاى مختلف مسجد النبى صلى الله عليه و آله

روضه شريف:

قسمتى از مسجد النبى كه در ناحيه جنوب شرقى (رو به سمت قبله) قرار دارد، به نام روضه مطهر شناخته مى شود.

اين قسمت فضيلت زيادى دارد و در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله به عنوان باغى از باغ هاى بهشتى معرفى شده است؛ «مَا بَيْنَ قَبْرِي وَ مِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ»

روضه شريف 330 متر است كه طول آن 22 متر و عرض آن 15 متر مى باشد. در محدوده روضه مطهّره سه مكان مقدّس ديگر نيز وجود دارد كه عبارتند از:

1- مرقد مطهّر پيامبر صلى الله عليه و آله 2- منبر 3- محراب.

مرقد مطهّر رسول خدا صلى الله عليه و آله

يكى از بهترين نقاط مسجد، مدفن رسول خداست.

پيامبرى كه محبوب خدا و خلق بود و ميراث هاى گرانبهاى اسلام، حاصل تلاش بيست و سه ساله آن حضرت است.

در كناره شرقى مسجد، رسول خدا صلى الله عليه و آله حجره هايى براى زندگى همسران خود ساخته بود كه تا قريب نود سال پس از

ص: 9

رحلت آن حضرت نيز سرپا بود. ابتدا حجره اى براى سوده، پس از آن براى عايشه و در امتداد آن حجره اى براى حضرت فاطمه عليها السلام ساخته شد. مورّخان نوشته اند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در حجره اى كه وفات يافت، دفن شد.

مرقد رسول خدا صلى الله عليه و آله در زمان خليفه دوّم در اتاق كوچكى قرار داشت و تا زمان توسعه مسجد در عهد وليد، به همان شكل باقى بود، در آن زمان كه قسمت شرقى مسجد توسعه يافت مرقد مطهّر نيز در مسجد قرار گرفت.

اكنون محدوده حجره طاهره كه مرقد نيز داخل آن قرار دارد 240 متر (16 متر طول و 15 متر عرض) مساحت دارد كه ضريحى مطلّا در اطراف آن كشيده شده است. در چهار گوشه حجره طاهره چهار ستون مستحكم بنا شده است كه گنبد سبزى بر روى آن قرار دارد. اين حجره داراى چند در است. درِ حجره فاطمه عليها السلام كه نشانه محلّ حجره آن حضرت است. درِ تهجّد در شمال حجره و درِ وفود يا باب الرحمه در جهت غرب و درِ توبه ياباب الرسول در جهت جنوب (قبله).

در حجره طاهره محلّى به عنوان قبر فاطمه عليها السلام با بقعه كوچكى مشخص شده و در داخل ضريح جاى گرفته است.

در قسمت جنوبى اين بقعه نيز محراب فاطمه عليها السلام قرار دارد.

ص: 10

ص: 11

منبر:

يكى از مكانهاى مقدّس در مسجد، محلّ منبر رسول خدا صلى الله عليه و آله است. در روايات آمده است كه پيامبر در آغاز با تكيه بر درخت خرما، به ايراد خطبه مى پرداخت، يكى از اصحاب پيشنهاد ساختن منبرى را داد تا رسول خدا صلى الله عليه و آله روى آن بنشيند تا هم مردم او را ببينند و هم آن حضرت از ايستادن خسته نشود. اين منبر داراى سه پلّه بوده است. منبر رسول خدا صلى الله عليه و آله هشت بار نوسازى شده هر بار در جاى پيشين خود قرار داده شده است.

ص: 12

منبرى كه در حال حاضر وجود دارد منبرى است كه سلطان مراد عثمانى در سال 999 ه. ق. دستور ساخت و نصب آن را داد. اين منبر داراى دوازده پلّه مى باشد و يك اثر ارزشمند هنرى است.

محراب:

محراب در محلّى ساخته شده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله در آنجا نماز مى گزارد. و در اينكه محلّ نماز آن حضرت همين محراب فعلى است ترديدى نيست. زمانى كه وليد دستور توسعه مسجد را داد و عمر بن عبدالعزيز آن را اجرا كرد، بر جايگاه نماز رسول خدا محرابى ساخته شد.

محراب هاى ديگرى نيز كه محلّ نماز برخى خلفا بوده در مسجد ساخته شده است.

ص: 13

ستون هاى مسجد

اشاره

سقف مسجدپيامبر صلى الله عليه و آله برستون هايى قرار داشت كه علاوه برنگهدارى سقف، مورد استفاده رسول خدا و اصحاب آن حضرت بود، از ستون هاى هشتگانه زمان آن حضرت خاطرات ويژه اى باقى مانده كه موجب تقدّس آن شده است. هر بار كه مسجد باز سازى مى شده محل اين ستون ها تغيير نمى كرده، جز اين كه ستون هاى قديمى جاى خود را به ستون هاى جديد مى داده است. طبيعى است با توسعه مسجد ستون هاى جديدى نيز بر آن افزوده مى شد؛ به طورى كه اكنون نزديك به 706 ستون در مسجد وجود دارد.

ستون هايى كه در محلّ قديمى مسجد، در قسمت جنوبى آن قرار داشته اكنون با رنگ سفيد از بقيّه ستون ها مشخص شده كه ويژگى برخى از آنها عبارت است از:

1- ستون مَحْرَس:

على بن ابى طالب عليه السلام در كنار اين ستون مى ايستاد و از رسول خدا صلى الله عليه و آله محافظت مى كرد. اسطوانه محرس را به نام استوانه على بن ابى طالب عليه السلام نيز مى شناسند؛ زيرا آن حضرت در كنار آن نماز مى گزارده است.

ص: 14

2- ستون توبه:

اين ستون را «استوانه ابولبابه» نيز ناميده اند. چه اينكه ابولبابه، پس از كارى كه به سود يهوديان بنى قريظه از او سر زد، تحت فشار وجدان قرار گرفت و به منظور توبه و تنبيه خويش، خود را به ستون بست و افزون بر ده شبانه روز بر آن حال باقى ماند و تنها در اوقات نماز و هنگام قضاى حاجت دخترش او را از ستون مى گشود. تا اينكه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مورد پذيرش توبه ابولبابه وحى نازل شد، آن حضرت به مسجد آمد و او را از ستون باز كرد.

نماز و توبه در كنار اين ستون فضيلت دارد.

ص: 15

3- ستون وفود:

يكى از كارهاى روزانه رسول خدا صلى الله عليه و آله ملاقات با سران قبايل بود. محلّ اين ملاقاتها در كنار ستونى از ستون هاى مسجد بود كه بعدها به نام اسطوانة الوفود معروف شد و اكنون نيز به همين نام شناخته مى شود.

4- ستون سرير:

محلّى است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله تختى از شاخه هاى خرما در كنار آن مى گذارد و روى آن به استراحت مى پرداخت.

5- ستون مهاجرين:

علّت انتخاب نام مهاجرين براى اين ستون، شايداين بوده است كه مهاجران مكّه در كنار اين ستون نماز مى گزاردند و مى نشستند. اين ستون به نام عايشه نيز شناخته مى شود؛ زيرا از عايشه نقل شده است كه اگر مردم فضيلت نماز در كنار اين ستون را مى دانستند بر سر آمدن كنار آن قرعه مى زدند و به همين دليل به آن «ستون قرعه» هم گفته شده است.

ص: 16

6- ستون تهجّد:

در روايت است كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شب هنگام كه مردم، مسجد را به سوى خانه هايشان ترك مى كردند، حصيرى در كنار اين ستون مى گستراند و به تهجّد و نماز شب مى پرداخت و به همين مناسبت به اين اسم معروف شد.

7- ستون مربَّعَة القبر:

اين استوانه كه به آن مقام جبرئيل نيز مى گويند چسبيده به ضلع شمالى ضريح مطهّر است و درِ خانه حضرت فاطمه عليها السلام از آنجا گشوده مى شده است. و اين همان درى است كه به روايت ابن عبّاس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هر روز پنج بار- در وقت نمازهاى پنجگانه- به مدّت نه ماه كنار آن در مى ايستاد و مى گفت: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً». (1) 1


1- احزاب: 33

ص: 17

8- ستون مخلّقه:

رسول خدا صلى الله عليه و آله در آغاز بر تنه درخت خرمايى تكيه مى كرد و خطبه مى خواند. نوشته اند زمانى كه براى آن حضرت منبر ساخته شد از اين درخت ناله اى برخاست شبيه ناله شتر ماده اى كه از بچه خود جدا شود و از اين رو، اين ستون را، ستون حنّانه ناميده اند.

ستون مخلقه در محلّ همان تنه نخل نصب شده است و از آنجا كه با خَلُوق خوشبو و معطّر مى شده، ستون مخلّقه ناميده شده است.

صفّه

صفّه نام مكانى است كه گروهى از مهاجران مسلمان بى سرپناه در سال هاى اوّليه هجرت در آنجا سكونت داشتند. زمينى كه به آنها اختصاص داده شده بود حدود 96 متر مساحت داشت و مسقّف بود و در ميان باب جبرئيل و باب النساء قرار داشت.

افرادى مانند بلال، ابوذر، مقداد، حذيفه و ... از اصحاب صفّه بوده اند.

مقام جبرئيل:

اين محلّ بدان جهت به عنوان مقام جبرئيل شناخته

ص: 18

شد كه اين فرشته مقرّب الهى از آنجا بر رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد مى شد و به خدمت آن حضرت مى رسيد. اين محلّ اكنون داخل حجره شريفه قرار دارد و قابل دسترسى نيست.

درهاى نخستين مسجد

1- باب الرَّحمه:

اين در، در ديوار غربى مسجد قرار دارد. نامگذارى اين در به «رحمت» برگرفته از حديثى رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه به درخواست شخصى كه از اين در وارد شده بود، از خداوند طلب نزول باران كرد و پس از هفت روز نيز طبق درخواست همان شخص تقاضاى قطع باران گرديد. اين در را باب «عاتكه» نيز مى نامند.

2- باب جبرئيل:

اين در، مدخل ورودى رسول خدا صلى الله عليه و آله بوده و در ديوار شرقى مسجد قرار دارد، در روايت آمده است:

رسول خدا صلى الله عليه و آله در مدخل اين در با جبرئيل ملاقات كرد و از اين رو به باب جبرئيل نامگذارى شد.

ص: 19

3- باب السلام:

اين در نيز در ديوار غربى مسجد قرار دارد و از زمان بناى نخستين مسجد وجود داشته است.

4- باب النساء:

يكى از درهاى مهم، كه با توسعه مسجد در عهد خليفه دومّ ايجاد شد، باب النساء است. كه هم اكنون نيز بدين نام شهرت دارد. اين در، اختصاص به رفت و آمد زنها به مسجد داشته است. در توسعه هاى بعدى، ده ها درِ جديد به مسجد افزوده شده است.

ص: 20

مناره هاى مسجد

زمانى كه وليد مسجد را توسعه داد، چهار مناره بر چهار گوشه مسجدالنبى ساخت، اين مناره ها در گذر زمان جاى خود را به مناره هاى بزرگتر و محكم ترى داده و مناره هاى جديدى نيز براى مسجد ساخته شد.

چهار مناره اصلى مسجد عبارتند از: مناره هاى سليمانيه و مجيديه كه در دو سوى ضلع شمالى قرار گرفته و مناره هاى قايتباى و باب السلام كه در دو سوى ضلع جنوبى (قبله) واقع شده اند. در حال حاضر مناره هاى ديگرى نيز بر مسجد افزوده شده و تعداد آنها به ده رسيده است.

ص: 21

زيارت حضرت رسول صلى الله عليه و آله

هرگاه به مدينةالرّسول وارد شدى، پس از غسل زيارت وخواندن اذن دخول از درِ جبرئيل داخل شو، ومُقدّم دار پاى راست را، پس صدمرتبه اللَّهُ اكْبَرُ بگو. آنگاه دو ركعت نماز تحيّت مسجد بگزار و به سمت حجره شريفه حركت كن و در آنجا بايست وبگو:

«السَّلامُ عَلَيْكَ يارَسُولَ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نَبِىَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَبْنَ عَبْدِاللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خاتَمَ النَّبِيّينَ، اشْهَدُ انَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ الِرّسالَةَ، وَ اقَمْتَ الصَّلاةَ، وَ آتَيْتَ الزَّكاةَ، وَ امَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتّى اتيكَ الْيَقِينُ، فَصَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ وَ عَلى اهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ».

پس رو به قبله بايست به گونه اى كه دوش چپ به جانب قبر باشد، و دوش راست به جانب منبر، و بگو:

«اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ حْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ،

ص: 22

وَ اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، وَ اشْهَدُ انَّكَ رَسُولُ اللَّهِ، وَ انَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَ اشْهَدُ انَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبّكَ، وَ نَصَحْتَ لُامَّتِكَ، وَ جاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ عَبَدْتَ اللَّهَ حَتّى اتيكَ الْيَقِينُ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَ ادَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقّ، وَ انَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ، وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكافِرِينَ، فَبَلَّغَ اللَّهُ بِكَ افْضَلَ شَرَفِ مَحَلّ الْمُكَرَّمِينَ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشّرْكِ وَ الضَّلالَةِ، اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَ صَلَواتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ انْبِياءِكَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ، وَ اهْلِ السَّمواتِ وَ الْأَرَضِينَ، وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلينَ وَ الْآخِرينَ، عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ امِينِكَ وَ نَجِيِّكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ خاصَّتِكَ وَ صَفْوَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، اللَّهُمَّ اعْطِهِ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ، وَ آتِهِ الْوَسِيلَةَ مِنَ الْجَنَّةِ، وَ ابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ، اللَّهُمَّ انَّكَ قُلْتَ: «وَ لَو انَّهُمْ اذْ ظَلَمُوا انْفُسَهُمْ جاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ

ص: 23

تَوَّاباً رَحِيماً»، وَ انّي اتَيْتُكَ مُسْتَغْفِراً تائِباً مِنْ ذُنُوبِي، وَ انّي اتَوَجَّهُ بِكَ الَى اللَّهِ رَبّي وَ رَبّكَ لِيَغْفِرَ لِي ذُنُوبِي».

وحاجت خود را بطلب، اميد است كه برآورده شود إن شاء اللَّه تعالى.

پس درودهاى مخصوص رسول خدا صلى الله عليه و آله را بخوان:

«اللَّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما حَمَلَ وَ حْيَكَ وَ بَلَّغَ رِسالاتِكَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما احَلَّ حَلالَكَ، وَ حَرَّمَ حَرامَكَ، وَ عَلَّمَ كِتَابَكَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما اقامَ الصَّلاةَ، وَ آتَى الزَّكاةَ، وَ دَعا الى دِينِكَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما صَدَّقَ بِوَعْدِكَ، وَ اشْفَقَ مِنْ وَعِيدِكَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما غَفَرْتَ بِهِ الذُّنُوبَ، وَ سَتَرْتَ بِهِ الْعُيُوبَ، وَ فَرَّجْتَ بِهِ الْكُرُوبَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما دَفَعْتَ بِهِ الشَّقاءَ، وَ كَشَفْتَ بِهِ الْغَماءَ، وَ اجَبْتَ بِهِ الدُّعاءَ، وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما رَحِمْتَ بِهِ الْعِبادَ، وَ احْيَيْتَ بِهِ الْبِلادَ، وَ قَصَمْتَ بِهِ الْجَبابِرَةَ، وَ اهْلَكْتَ بِهِ الْفَراعِنَةَ، وَ صَلّ عَلى

ص: 24

مُحَمَّدٍ كَما اضْعَفْتَ بِهِ الْأَمْوالَ، وَ احْرَزْتَ بِهِ مِنَ الْأَهْوالِ، وَ كَسَرْتَ بِهِ الْأَصْنامَ، وَ رَحْمِتَ بِهِ الْأَنامَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ كَما بَعَثْتَهُ بِخَيْرِ الْأَدْيانِ، وَ اعْزَزْتَ بِهِ الْإِيمانَ، وَ تَبَّرْتَ بِهِ الْأَوْثانَ، وَ عَظَّمْتَ بِهِ الْبَيْتَ الْحَرامَ، وَ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً». (1) 2


1- مركز تحقيقات حج، مسجد النبى صلى الله عليه و آله (بروشور)، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: 1.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109